همه چیز درباره ی تاچ ال سی دی گوشی موبایل

همه چیز درباره ی تاچ ال سی دی گوشی موبایل

امروزه از موبایل صرفا جهت برقراری ارتباط استفاده نمی شود. به نوعی این دستگاه کوچک همه کاره تمام فعالیت های تجاری و روزمره افراد را در خود جای داده است. به همین دلیل تولید گوشی های همراه به طور متفاوت علاوه بر زیبایی، ظرافت و حساسیت خاصی دارند که محافظت بیشتری می طلبد.

گوشی موبایل هوشمند

تاچ ال سی دی به عنوان مهمترین قطعه گوشی همراه، بیشترین آمار در تعمیرات قطعات موبایل را دارد. هنگامی که از تاچ ال سی دی صحبت می کنیم، منظور تنها صفحه شیشه ای که با انگشت آن را لمس می کنید نیست.

لایه های صفحه نمایش گوشی

لایه سطحی گلس یا محافظ ال سی دی نام دارد. این قطعه از جنس شیشه و پلاستیک بوده که نوع شیشه ای آن در برابر ضربه و جلوگیری از آسیب رسیدن به تاچ و ال سی دی مستحکم تر می باشد.

لایه میانی تاچ نام دارد. این لایه که به عنوان دیجیتایزر هم شناخته می شود صفحه ای است که با لمس روی سطح آن دستورالعمل ها را اجرا می کند. اگر تاچ شکسته شد، عملکرد لمسی گوشی از کار میفتد اما ممکن است با تاخیر دستورات را پردازش کند. تاچ در رنگ های مختلف تولید می شود.

لایه زیرین و اساسی ال سی دی است. شکستگی در این قسمت به طور کلی عملکرد گوشی را دچار مشکل می کند و باید تعویض گردد. از جمله علائمی که نشان دهنده آسیب دیدگی ال سی دی می باشد: ایجاد لکه و تیره بودن نور پس زمینه و تصاویر، پرپر زدن تصاویر و خاموش شدن ناگهانی گوشی.

فریم یا قاب دورتادور ال سی دی که در برخی موارد به دلیل خرابی ال سی دی فریم هم ضربه دیده و باید تعویض گردد.

لایه های تاچ ال سی دی

در بعضی موارد مشاهده شده تاچ و ال سی دی از لحاظ ظاهری سالم بوده ولی صفحه نمایش به درستی عمل نمی کند. در این شرایط ممکن است فلت داخلی تاچ یا ال سی دی دچار مشکل شده باشد که باید گوشی را باز کرده و ایراد را بررسی کنید. امروزه تمامی گوشی های هوشمند دارای تاچ ال سی دی متصل به یکدیگر هستند. اما در گذشته قطعه تاچ و ال سی دی از هم جدا بود.

کیفیت تاچ ال سی دی و تفاوت آن ها

تاچ ال سی دی کیفیت مشابه اصلی یا های کپی که شباهت بسیاری به کیفیت اصلی یا شرکتی دارد. این نوع تاچ ال سی دی به عنوان کیفیت درجه دو در بازار به فروش می رسد. از نشانه های تشخیص کیفیت این نوع تاچ ال سی دی نور صفحه و شفافیت تصاویر می باشد، که هرچقدر تاریک تر و تار باشد از کیفیت پایین تری برخوردار است. کیفیت درجه یک یا شرکتی (اورجینال)  که عمدتا متعلق به خود شرکت تولید کننده می باشد، با کیفیت بالا و گارانتی از سوی خود شرکت سازنده یافت می شود.

بررسی انواع صفحه نمایش گوشی های موبایل

واژه‌ی ال سی دی LCD مخفف Liquid Crystal Display به معنای نمایشگر کریستال مایع است و نام آن به مجموعه ای از کریستال های مایعی که توسط نور پس زمینه روشن می شوند بر می گردد. صفحه نمایش های کیفیت ال سی دی در برابر نور خورشید بازتاب خوبی داشته و خواندن حروف و اعداد روی نمایشگر قابل رویت است.

صفحه نمایش گوشی

در ساخت ال سی دی گوشی های هوشمند  از دو نوع کیفیت TFT -IPS استفاده می شود. IPS نسبت به TFT از کیفیت تصویر بالاتر و دقیق تری برخوردار است. در واقع IPS نسخه ی تکمیل شده TFT می باشد. تفاوت اصلی کیفیت این دو نوع پنل نمایشی در تلفن های همراه، شفافیت نور و تصویر و وضوح بالای آن است.

دیدگاهتان را بنویسید