آشنایی با تجهیزات تعمیرات موبایل

شاید برای کسانی که تعمیرکار موبایل نیستند جالب باشد بدانند که لوازم مورد نیاز تعمیرات موبایل چیست و چگونه کار می کنند؟؟

در این مقاله کوتاه قصد داریم به اختصار به معرفی ابزارآلات دستی و دیجیتالی تعمیرات موبایل بپردازیم.

  • پنس

  • چسب

  • اسپاتول یا قاب باز کن-پیک

  • پیچ گوشتی

  • پد نسوز

  • سیم چین و کاتر

  • لوپ یا میکروسکوپ

  • دستگاه هیتر یا هویه

  • سپراتور یا جداکننده گلس

  • منبع تغذیه

  • مولتی متر یا اهم متر

 

پنس

پنس ابزاری شبیه به موچین است که از فلز ساخته شده و به طور معمول در اشکال مختلف سر صاف، سر کج تولید می شود. جهت جا به جایی یا برداشتن قطعات بسیار ریز داخل گوشی از پنس استفاده می شود. پنس های متناسب برای تعمیرات موبایل باید از نوع آنتی شوک باشد تا حین کار مانع عبور جریان برق و ورود الکتریسیته به برد گوشی شود.

چسب

از چسب برای نصب تاچ ال سی دی و درب پشت موبایل استفاده می شود. چسب های مخصوص برای تعمیرات موبایل از نوع ضدآب در انواع متفاوت ساخته می شود که از معروفترین و پرکاربرد ترین آنها چسب T8000 است.

اسپاتول یا قاب بازکن-پیک

این ابزار در نوع فلزی و پلاستیکی به شکل قلمی و مسطح موجود است. برای جداسازی درب پشت و قطعات داخلی گوشی به ابزاری نیاز است که بدون آسیب رساندن به دیگر قطعات و رنگ بدنه این کار انجام دهد.

پیچ گوشتی

همانطور که می دانید پیچ گوشتی برای باز کردن پیچ های ریز و درشت کاربرد دارد. پیچ گوشتی های مخصوص باز کردن گوشی موبایل از نوع سر ستاره ای، سه و چهار سو در سایز های متفاوت تولید می شود. پیچ های داخلی گوشی را نمیتوان با پیچ گوشتی های ابزاری دیگر باز کرد.

پد نسوز

صفحه ای ضد آب و ضد حریق از جنس سیلیکون به نام پد نسوز برای تفکیک قطعات ریز و درشت گوشی موبایل وجود دارد که برای هر فرد تعمیرکار موبایل لازم است.

سیم چین و کاتر

قطعات داخلی موبایل از جمله آی سی های ریز و حساس روی برد بسیار شکننده هستند. بنابراین جهت جداسازی آنها به ابزاری نیاز است که بدون آسیب رساندن به آنها روند تعمیرات را انجام داد. سیم چین و کاتر وسیله ای پرکاربرد در این زمینه است.

لوپ یا میکروسکوپ

این وسیله از مهمترین ابزارآلات تعمیرات موبایل است. برخی قطعات ریز برد و آی سی ها با چشم غیر مسلح به راحتی قابل رویت نیستند. میکروسکوپ با بزرگنمایی ریزترین قطعات فرایند تعمیرات را آسان تر می کند. لوپ های مورد استفاده در این حرفه از نوع آنالوگ و دیجیتال در بازار یافت می شود.

دستگاه هیتر و هویه

دستگاه هیتر و هویه برای لحیم کاری و پخش باد گرم جهت جداسازی اجزای مختلف گوشی به کار می رود. باید توجه داشت که هرگز نباید از هویه های معمولی استفاده کرد. نوع دیجیتال آن بسیار پرکاربرد و آسان است. از جمله مزیت های آن می توان به تنظیم شدت و درجه دما و سری های مختلف اشاره نمود. در برخی مدل ها دسته های هیتر و هویه قابلیت جداسازی داشته و می توان در صورت خرابی آن را تعویض نمود.

سپراتور یا جداکننده گلس

برای جداسازی گلس و تاچ ال سی دی شکسته شده گوشی به وسیله ای پیشرفته نیاز است که با سهولت انجام شود. دستگاه سپراتور یا تاچ کش از نوع دیجیتال بوده که صفحه ای از جنس فلز با حفره های ریز ساخته شده که با ایجاد حرارت مناسب چسب های کناری ال سی دی را ذوب کرده تا عمل جداسازی را آسان کند.

 

منبع تغذیه

برای اطمینان از نحوه ی کار و سالم بودن قطعات جدید نصب شده روی دستگاه، مانند باتری از منبع تغذیه استفاده می شود. این دستگاه با تست جریان برق و میزان ولتاژ قطعه میزان عملکرد آن را آزمایش می کند. منبع تغذیه با ورود شوک و جریان الکتریسیته میزان خرابی و سلامت قطعات را توسط صفحه نمایشگر دیجیتالی نشان می دهد.

مولتی متر و اهم متر

برای تشخیص میزان جریان الکتریکی و عیب یابی دستگاه نیاز به اهم متر یا مولتی متر است. مولتی متر در دو نوع آنالوگ و دیجیتال عرضه می شود. نوع دیجیتال آن از نظر کارایی و محاسبات دقیق تر می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید